Od września 2023 r. na zajęciach dodatkowych w liczbie 1 godzina tygodniowo przeprowadzone były zajęcia z wykorzystaniem dostępnego sprzętu otrzymanego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Celem tych zajęć było kształtowanie u uczniów praktycznych umiejętności kulinarnych oraz poznawania zasad prawidłowego odżywiania się, które są bardzo ważne w dorosłym życiu. Udział w tych zajęciach brali uczniowie klasy IV a, którzy mieli niepowtarzalną okazję poczuć się jak prawdziwi kucharze i odkryć różne smaki, poznawać zapachy i eksperymentować z naturalnymi składnikami używanymi na co dzień w kuchni. Uczniowie chętnie odkrywali tajniki kulinarne poznając budowę sprzętu, poznając instrukcję obsługi (BHP) miksera, opiekacza, blendera, kuchenki indukcyjnej, uczyli się je obsługiwać przygotowując przy tym zdrowe posiłki, które potem z przyjemnością spożywali. Podczas przygotowywania posiłków korzystali z dostępnych w sali: fartuchów, sztućcy, zestawów noży, zestawów talerzy, chłodziarko -zamrażarki, a także dostępnego i zarazem niezbędnego do przygotowania deserów sprzętu AGD.
Przy użyciu sprzętu AGD:
- robota wielofunkcyjnego Amica– przygotowali bitą śmietanę,
- miksera Amica, patelni i kuchenki indukcyjnej jednopolowej - przygotowali naleśniki,
- opiekacza Amica –przygotowali tosty,
- Blendera Zelmera – przygotowali koktajl owocowy.
Przy użyciu innego urządzenia:
- pistoletu Richmann do klejenia na gorąco – wykonali ozdoby choinkowe i lalki z butelek z tworzywa sztucznego,
- laminatoran Verotech – laminowali dokumenty.
Na zajęciach uczniowie korzystali z zestawu mTiny – przesympatycznego robota, który może przybrać różne postacie np. psa, lub kurczaka, kart kodowych, czy puzzli do tworzenia interaktywnych tras, po których poruszał się robot. Robot ten cieszył się wielkim zainteresowaniem wśród uczniów, gdyż był bardzo prosty w obsłudze i zmienił naukę kodowania w zabawę, a dodatkowo pomógł ćwiczyć logiczne myślenie, rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów, uczyć dzieci rozpoznawania oraz wyrażania uczuć. Uczniowie układali specjalne karty kodu na płaskiej powierzchni, potem dotykali karty długopisem – kontrolerem, przekazując w ten sposób robotowi instrukcje, polecenia do wykonania. Dodatkowo robot mTiny po najechaniu na dane puzzle odczytywał je i od razu reagował, np. tańcząc radośnie, mrugając oczami czy wydając dźwięki.
Ponadto podczas zajęć dodatkowych uczniowie z klasy 4a rozwijali swoje zainteresowania korzystając z Lego Spike. Tworzyli różnorodne osiedla, budowle, postacie oraz pojazdy przyszłości z efektami świetlnymi. Tworzyli nowe rozwiązania wykorzystując twórcze rozwiązania i własne pomysły.
W trakcie zajęć z robotem Dash uczniowie zapoznali się z możliwościami robota i jednocześnie wprowadzeni zostali w świat robotyki i programowania. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z trzema aplikacjami „Go”, „Blocky”, „Wonder”. Największym zainteresowaniem cieszyła się aplikacja „Blockly”,w której znajdują się nie tylko podstawowe bloki ruchu, świateł, dźwięków i animacji, ale też bloki kontroli umożliwiające wprowadzenie do programu pętli i warunków oraz bloki zmiennych (dla bardziej zaawansowanych uczniów). W czasie jednych z zajęć uczniowie utrwalili sobie alfabet poprzez nagrywanie głosek odtwarzanych przez Dasha. Potem tworzyli instrukcje, w której Dash musiał pojechać do przodu 50 kroków, zatrzymał się i odtworzył część I alfabetu A – H (głos nagrany przez uczniów), potem do tyłu 60 kroków i odtworzył część II alfabetu H – O (głos nagrany przez uczniów), obrócił się w lewo o 90 stopni i odtworzył część III alfabetu O – Ż.
Opracowanie: Wioletta Wielgat